Vejen til sundhed er lang og kringlet

Det danske sundhedssystem er svært at navigere i. Tiden er knap, og de medicinske termer lange og ofte helt uforståelige. Derfor hjælper Diversity Works’ sygeplejerske Liselotte Vendelsøe Centrets brugere med at finde vej

Hver mandag og tirsdag bliver det bagerste kontor i Centret på Blågårdsgade omdannet til en sundhedsklinik med vægt, blodtryksmåler og udstyr til at tage blodprøver. Her sidder Diversity Works’ sygeplejerske Liselotte Vendelsøe og tager imod kvinder, der har brug for at få et sundhedstjek eller hjælp til at navigere i sundhedsvæsenet.

”Det kræver faktisk, at man har en stor viden om det danske sundhedssystem for at kunne navigere i det,” siger Liselotte og forklarer, at mange af de kvinder, hun møder til sundhedstjek, er vokset op i lande, hvor sundhedssystemet er anderledes, og hvor man sjældent siger en læge imod. Det er jo lægen, der er eksperten.

En anden årsag, som gør det svært for kvinderne at navigere i sundhedssystemet eller gå til lægen, er sproglige barrierer, som gør, at det kan være svært at forklare om symptomer, ligesom lægen ofte ikke har tid til at lytte ordentligt. Og når danskkundskaberne er udfordrede, bliver det også svært at forstå breve eller indkaldelser til undersøgelser i e-Boks, hvilket igen betyder, at man kan overse vigtige konsultationer eller indkaldelser.

”Mange af de kvinder, der kommer til sundhedstjek, oplever, at deres egen læge bliver irriteret over, at det tager for lang tid, da de har svært ved at formulere sig. Det gør kvinderne stressede, og så får de ikke forklaret, hvad der er galt,” siger Liselotte.

”Det er faktisk rigtig svært at forklare sygdom, og hvordan man har det i kroppen, på et fremmedsprog. Mange har i forvejen ikke har ord for det på deres eget sprog, hvilket kun gør det endnu sværere.”

Den dårlige kommunikation og mangel på tid fører blandt andet til at kvinderne går rundt og er bange for, at de fejler noget alvorligt. ”Mange går rundt og er angste for, at de fejler noget alvorligt som kræft eller sukkersyge,” siger Liselotte.

Netop tid til at lytte er en af de helt store fordele, når folk kommer til sundhedstjek i Diversity Works.

”Jeg har ikke nogen deadline eller et antal patienter, jeg skal igennem. Jeg kan selv styre min tid, og hvis en patient har brug for mere tid, så tager jeg det,” siger Liselotte og fortæller, at hun ofte skriver breve til folks egen læge. For som hun siger:

”Så har de allerede formuleret deres symptomer og bekymringer, inden de skal snakke med egen læge. Og så bliver kommunikationen bare lettere.”

Foredrag skal klæde det sundhedsfaglige personale på til at møde målgruppen

Som sygeplejerske har Liselotte altid været interesseret i at arbejde med den sociale ulighed i sundhed, hvad end det har været som kræftsygeplejerske på Rigshospitalet, på Indvandrermedicinsk Klinik på Hvidovre Hospital, hvor hun var i to år, eller nu, hvor hun er i Diversity Works.

”Jeg har arbejdet med denne her patientgruppe i mange år og kan se, at det er et stort problem i sundhedsvæsenet. Man har simpelthen ikke viden om, hvordan man skal hjælpe dem,” siger hun.

Derfor tilbyder Liselotte også et foredrag, der skal klæde det sundhedsfaglige personale bedre på til at møde og hjælpe patientgruppen, uanset om man er sygeplejerske, læge eller fysioterapeut.

”Mit foredrag handler om, hvorfor det er så svært for den her patientgruppe at få den hjælp, de har brug for, og ikke mindst hvad vi som plejepersonale kan gøre anderledes, hvilket jeg har en masse idéer og fif til,” siger hun.

Hvis du vil høre mere eller booke et foredrag med Liselotte Vendelsøe, så skriv til lv@diversityworks.dk

BOOK FOREDRAG: Forståelse og indsigt i sundhed og sygdom hos etniske minoriteter

Sundhedstjek
Hyppigste emner
– Kontakt til egen læge og hospital
– Vægt
– Diabetes
– Vejledning om medicin
– Smerter
– Psykiske problemer